13 Zář STOP EMISNÍ NORMĚ EURO 7. KDO BUDE MÍT NA NOVÉ AUTO?
Odmítli jsme návrh Evropského parlamentu (EP) ke zpřísnění mezních hodnot emisí u automobilů, tzv. Euro 7. V tom, že Euro 7 v současné podobě je špatně, se jednoznačně shodujeme také s vládou.
Nová pravidla by podle návrhu EP měla být účinná od 1. července 2025 pro nová lehká vozidla (automobily a dodávky) a od 1. července 2027 pro nová těžká vozidla (nákladní automobily a autobusy). Termíny jsou nereálné, už vzhledem k tomu, že nově by se například měly měřit i emise pevných částic z brzd a mikročástic z pneumatik. Pokud nebude návrh zásadně přepracován, může zásadním způsobem ohrozit budoucnost automobilového průmyslu v ČR a způsobit vážné ekonomické i sociální dopady – na tom se usnesly dva naše senátní výbory, výbor pro EU a hospodářský výbor.
„Osobně naprosto nerozumím tomu, že v situaci, kdy řešíme válku na Ukrajině, inflaci a energetickou krizi, přichází Evropská komise s tímto návrhem, kdy ohrozíme opravdu významnou část našeho průmyslu,“ řekl jsem v senátní rozpravě 15. února a připomněl jsem zákaz prodeje aut se spalovacími motory od roku 2035, který povede k tomu, že se auto stane pro většinu lidí nedostupnou komoditou. „Cena vyráběných vozidel by se v případě přijetí návrhu zvedla řádově o 70-80 procent. Většina obyvatel by si už po roce 2025 nové auto prostě nebyla schopná koupit. A k čemu by došlo? Jestliže dneska máme průměrnou životnost automobilu někde mezi 12 a 15 lety, nutně by se prodloužila. Opravovali bychom automobily, které by už dávno neměly jezdit. Domnívám se, že bychom životnímu prostředí uškodili daleko více, než prospěli.“