STOP EMISNÍ NORMĚ EURO 7. KDO BUDE MÍT NA NOVÉ AUTO?

STOP EMISNÍ NORMĚ EURO 7. KDO BUDE MÍT NA NOVÉ AUTO?

Odmítli jsme návrh Evropského parlamentu (EP) ke zpřísnění mezních hodnot emisí u automobilů, tzv. Euro 7. V tom, že Euro 7 v současné podobě je špatně, se jednoznačně shodujeme také s vládou.

Nová pravidla by podle návrhu EP měla být účinná od 1. července 2025 pro nová lehká vozidla (automobily a dodávky) a od 1. července 2027 pro nová těžká vozidla (nákladní automobily a autobusy). Termíny jsou nereálné, už vzhledem k tomu, že nově by se například měly měřit i emise pevných částic z brzd a mikročástic z pneumatik. Pokud nebude návrh zásadně přepracován, může zásadním způsobem ohrozit budoucnost automobilového průmyslu v ČR a způsobit vážné ekonomické i sociální dopady – na tom se usnesly dva naše senátní výbory, výbor pro EU a hospodářský výbor.

„Osobně naprosto nerozumím tomu, že v situaci, kdy řešíme válku na Ukrajině, inflaci a energetickou krizi, přichází Evropská komise s tímto návrhem, kdy ohrozíme opravdu významnou část našeho průmyslu,“ řekl jsem v senátní rozpravě 15. února a připomněl jsem zákaz prodeje aut se spalovacími motory od roku 2035, který povede k tomu, že se auto stane pro většinu lidí nedostupnou komoditou. „Cena vyráběných vozidel by se v případě přijetí návrhu zvedla řádově o 70-80 procent. Většina obyvatel by si už po roce 2025 nové auto prostě nebyla schopná koupit. A k čemu by došlo? Jestliže dneska máme průměrnou životnost automobilu někde mezi 12 a 15 lety, nutně by se prodloužila. Opravovali bychom automobily, které by už dávno neměly jezdit. Domnívám se, že bychom životnímu prostředí uškodili daleko více, než prospěli.“